Xususiy bandlik agentliklari toʻgʻrisida
Oʻzbekiston Respublikasi Qonuni
Qonunchilik palatasi tomonidan 2018 yil 6 sentyabrda
qabul qilingan
Senat tomonidan 2018 yil 27 sentyabrda
maʼqullangan
1-modda. Ushbu Qonunning maqsadi
Ushbu Qonunning maqsadi xususiy bandlik agentliklarining faoliyati bilan bogʻliq munosabatlarni tartibga solishdan iborat.
2-modda. Xususiy bandlik agentliklari toʻgʻrisidagi
qonun hujjatlari
Xususiy bandlik agentliklari toʻgʻrisidagi qonun hujjatlari ushbu Qonun va boshqa qonun hujjatlaridan iboratdir.
Agar Oʻzbekiston Respublikasining xalqaro shartnomasida Oʻzbekiston Respublikasining xususiy bandlik agentliklari toʻgʻrisidagi qonun hujjatlarida nazarda tutilganidan boshqacha qoidalar belgilangan boʻlsa, xalqaro shartnoma qoidalari qoʻllaniladi.
3-modda. Xususiy bandlik agentligi
Xususiy bandlik agentligi ish qidirayotgan shaxslarga ish
tanlash va ishga joylashish boʻyicha, ish beruvchilar uchun kadrlar
tanlash boʻyicha xizmatlar koʻrsatuvchi, shuningdek ishga joylashtirish sohasida axborot va maslahat xizmatlari koʻrsatuvchi tijorat tashkilotidir.
Xususiy bandlik agentligi oliy maʼlumotli rahbarni
qoʻshib hisoblaganda kamida ikki nafar xodimga ega boʻlishi kerak.
4-modda. Xususiy bandlik agentliklari faoliyatining
asosiy prinsiplari
Xususiy bandlik agentliklari faoliyatining asosiy prinsiplari qonuniylik, ochiqlik va shaffoflik, kamsitishga yoʻl qoʻymaslikdan iboratdir.
5-modda. Xususiy bandlik agentliklarini tuzish
Xususiy bandlik agentliklari yuridik va (yoki) jismoniy shaxslar tomonidan har qanday tashkiliy-huquqiy shaklda tuzilishi mumkin.
Xususiy bandlik agentligi davlat organlari, siyosiy partiyalar, kasaba uyushmalari va diniy tashkilotlar tomonidan tuzilishi mumkin emas.
6-modda. Xususiy bandlik agentligining firma nomi va muhri
Xususiy bandlik agentligi firma nomiga ega boʻlishi va bu nomda “Xususiy bandlik agentligi” degan soʻzlar boʻlishi kerak.
“Xususiy bandlik agentligi” degan firma nomidan faqat ushbu Qonun qoidalariga muvofiq foydalanilishi mumkin. Ushbu Qonun 3-moddasining talablariga javob bermaydigan yuridik shaxslar oʻz nomida “Xususiy bandlik agentligi” degan soʻz birikmasidan va uning asosida hosil qilingan soʻz birikmasidan foydalanishga haqli emas.
Xususiy bandlik agentligi oʻzining davlat tilidagi toʻliq firma nomi va oʻz joylashgan yeri koʻrsatilgan muhrga ega boʻlishi kerak. Muhrda firma nomi bir vaqtning oʻzida boshqa tilda ham koʻrsatilishi mumkin.
Xususiy bandlik agentligi oʻz nomi boʻlgan shtamplar, blankalarga va oʻzining emblemasiga ega boʻlishga haqli.
7-modda. Xususiy bandlik agentligining taʼsis hujjatlari
Xususiy bandlik agentligi taʼsis hujjatlari asosida faoliyat koʻrsatadi.
Xususiy bandlik agentligining taʼsis hujjatlarida yuridik shaxslarning muayyan tashkiliy-huquqiy shakllari uchun qonun hujjatlarida belgilangan maʼlumotlarga qoʻshimcha ravishda quyidagi maʼlumotlar koʻrsatilishi kerak:
faqat ushbu Qonunning 10-moddasida nazarda tutilgan xizmatlarni koʻrsatish boʻyicha faoliyat toʻgʻrisidagi;
taʼsischilarning, boshqaruv organlarining tuzilmasi va vakolatlari haqidagi;
koʻrsatilayotgan xizmatlar sifatining ichki nazoratiga nisbatan qoʻyiladigan talablar toʻgʻrisidagi.
8-modda. Xususiy bandlik agentligi faoliyatining
mulkiy asosi
Xususiy bandlik agentligining faoliyati oʻzining xususiy
mol-mulki va (yoki) jalb etilgan mol-mulk asosida amalga oshirilishi mumkin.
Xususiy bandlik agentligi oʻz faoliyatini qaysi mol-mulk asosida va mulkiy huquqlar vositasida amalga oshirsa, oʻsha mol-mulk,
shu jumladan mulkiy huquqlar oldi-sotdi, garov, ijara hamda huquqlar va majburiyatlarni belgilash, oʻzgartirish va (yoki) tugatish bilan bogʻliq boshqa bitimlar obyekti boʻlishi mumkin.
9-modda. Xususiy bandlik agentliklarini davlat roʻyxatidan oʻtkazish
Xususiy bandlik agentliklarini davlat roʻyxatidan oʻtkazish Davlat xizmatlari markazlari orqali amalga oshiriladi.
Davlat xizmatlari markazlari arizachiga uni xususiy bandlik agentligi sifatida davlat roʻyxatidan oʻtkazishni ushbu agentlikni
tuzish maqsadga muvofiq emas degan vajlar bilan rad etishga yoki qonunda nazarda tutilmagan qoʻshimcha talablar belgilashga haqli emas.
Arizachini xususiy bandlik agentligi sifatida davlat roʻyxatidan oʻtkazishni rad etish, shuningdek davlat roʻyxatidan oʻtkazish muddatlarining buzilishi ustidan sudga shikoyat qilinishi mumkin.
Roʻyxatdan oʻtkazuvchi organning qarori, shuningdek uning mansabdor shaxslarining harakatlari (harakatsizligi) sud tomonidan gʻayriqonuniy
deb topilgan taqdirda, ular roʻyxatdan oʻtkazishni rad etish
yoki roʻyxatdan oʻtkazish muddatini buzish tufayli arizachiga yetkazilgan zararning oʻrnini qoplaydi hamda maʼnaviy ziyonni kompensatsiya
qiladi.
10-modda. Xususiy bandlik agentliklarining xizmat
turlari
Xususiy bandlik agentliklari quyidagi xizmat turlarini koʻrsatishi mumkin:
Oʻzbekiston Respublikasi hududida ish qidirayotgan shaxslarga ish tanlash;
ish beruvchilar uchun kadrlar tanlash;
Oʻzbekiston Respublikasidan tashqaridagi ishni qidirayotgan shaxslarni ishga joylashtirish;
ishga joylashtirish sohasida axborot va maslahat xizmatlari.
11-modda. Xususiy bandlik agentliklarining
Oʻzbekiston Respublikasi hududida ish qidirayotgan
shaxslarga ish tanlash boʻyicha xizmatlari
Oʻzbekiston Respublikasi hududida ish qidirayotgan shaxslarga
ish tanlash boʻyicha xizmatlar xususiy bandlik agentligi va ish qidirayotgan shaxs oʻrtasida tuzilgan xizmatlar koʻrsatish toʻgʻrisidagi shartnoma asosida koʻrsatiladi.
Oʻzbekiston Respublikasi hududida ish qidirayotgan shaxslarga
ish tanlash boʻyicha xizmatlar quyidagilarni oʻz ichiga oladi:
ish qidirayotgan shaxslar toʻgʻrisidagi axborotni ish beruvchilar oʻrtasida tarqatish, shu jumladan axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalangan holda tarqatish;
boʻsh ish oʻrinlariga ega boʻlgan ish beruvchilarni izlashni amalga oshirish;
ish qidirayotgan shaxslarni ishga joylashtirish uchun ish beruvchilar bilan muzokaralar oʻtkazish;
ish beruvchilar va ish qidirayotgan shaxslar oʻrtasidagi
suhbatga tayyorgarlik koʻrish hamda muzokaralarda (suhbatlarda)
ishtirok etish;
ish beruvchilar va ish qidirayotgan shaxslar oʻrtasidagi mehnat shartnomalari loyihalarini tayyorlashda ishtirok etish.
12-modda. Xususiy bandlik agentliklarining ish beruvchilar
uchun kadrlar tanlash boʻyicha xizmatlari
Ish beruvchilar uchun kadrlar tanlash boʻyicha xizmatlar xususiy bandlik agentligi va ish beruvchi oʻrtasida tuzilgan xizmatlar koʻrsatish toʻgʻrisidagi shartnoma asosida koʻrsatiladi.
Ish beruvchilar uchun kadrlar tanlash boʻyicha xizmatlar quyidagilarni oʻz ichiga oladi:
ish beruvchilarda mavjud boʻlgan boʻsh ish oʻrinlari toʻgʻrisidagi axborotni tarqatish, shu jumladan axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalangan holda tarqatish;
ishga joylashtirish uchun maqbul nomzodlarni izlashni amalga oshirish;
ishga joylashtirish uchun nomzodlar bilan muzokaralar oʻtkazish;
ish beruvchilar va boʻsh ish oʻrinlarini egallashga nomzodlar oʻrtasidagi muzokaralarda (suhbatlarda) ishtirok etish;
ish beruvchilar va ish qidirayotgan shaxslar oʻrtasidagi mehnat shartnomalari loyihalarini tayyorlashda ishtirok etish.
13-modda. Xususiy bandlik agentliklarining
Oʻzbekiston Respublikasidan tashqaridagi
ishni qidirayotgan shaxslarni ishga joylashtirish
boʻyicha xizmatlari
Xususiy bandlik agentliklarining Oʻzbekiston Respublikasidan tashqaridagi ishni qidirayotgan shaxslarni ishga joylashtirish boʻyicha xizmatlari ularda Oʻzbekiston Respublikasidan tashqaridagi ishni qidirayotgan shaxslarni ishga joylashtirish boʻyicha faoliyatni amalga oshirish uchun litsenziya (bundan buyon matnda litsenziya deb yuritiladi) mavjud boʻlgan taqdirda taqdim etiladi.
Oʻzbekiston Respublikasidan tashqaridagi ishni qidirayotgan shaxslarni ishga joylashtirish boʻyicha xizmatlar xususiy bandlik agentligi va ish qidirayotgan shaxs oʻrtasida tuzilgan xizmatlar koʻrsatish toʻgʻrisidagi shartnoma asosida koʻrsatiladi hamda quyidagilarni oʻz ichiga oladi:
Oʻzbekiston Respublikasidan tashqaridagi ishni qidirayotgan shaxslarni ishga joylashtirish masalasi boʻyicha chet ellik sheriklar bilan oʻz vakolatlari doirasida muzokaralar (suhbatlar) oʻtkazish, shartnomalar, bitimlar va bayonnomalarning loyihalarini tayyorlash;
ehtimol tutilgan ish beruvchilarni qidirish, xorijiy mamlakatlarning mehnat bozorini oʻrganish asosida boʻsh ish oʻrinlari mavjudligi toʻgʻrisida Oʻzbekiston Respublikasidan tashqaridagi ishni qidirayotgan shaxslarga axborot taqdim etish;
Oʻzbekiston Respublikasidan tashqarida mehnat faoliyatini amalga oshirishni xohlayotgan shaxslar haqidagi axborotni faqat ularning roziligi bilan chet ellik ish beruvchilar oʻrtasida tarqatish;
ish qidirayotgan shaxslarga Oʻzbekiston Respublikasidan tashqarida mehnat faoliyatini amalga oshirish uchun dastlabki tayyorgarlik tadbirlarini oʻtkazish yoʻli bilan koʻmaklashish;
Oʻzbekiston Respublikasidan tashqaridagi ishni qidirayotgan shaxslarni ishga joylashiladigan mamlakatda boʻlish qoidalari, mehnat sharoitlari, ijtimoiy va uy-joy-maishiy taʼminoti, chet ellik ish beruvchilar bilan mehnat shartnomalarini tuzishning huquqiy jihatlari haqida xabardor qilish;
Oʻzbekiston Respublikasidan tashqaridagi ishni qidirayotgan shaxslar bilan ish beruvchilar oʻrtasida mehnat shartnomalarini tuzishga koʻmaklashish.
Oʻzbekiston Respublikasidan tashqaridagi ishni qidirayotgan shaxslarni ishga joylashtirish boʻyicha xizmatlar koʻrsatish uchun xususiy bandlik agentliklari zaxira qilinadigan summa sarflangan taqdirda mablagʻlarning oʻrnini toʻldirish, shuningdek litsenziya tugatilgan yoki bekor qilingan taqdirda mablagʻlarni qaytarish shartlari bilan ellik
ming AQSH dollari miqdoridagi mablagʻlarni Oʻzbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi huzuridagi Xorijda mehnat faoliyatini amalga oshiruvchi fuqarolarni qoʻllab-quvvatlash hamda ularning huquq va manfaatlarini himoya qilish jamgʻarmasida zaxira qilib qoʻyadi.
14-modda. Xususiy bandlik agentliklarining ishga
joylashtirish sohasida axborot va
maslahat xizmatlari
Ishga joylashtirish sohasida axborot va maslahat xizmatlari xususiy bandlik agentliklari tomonidan xizmatlar koʻrsatish toʻgʻrisidagi shartnoma asosida yoki bepul koʻrsatiladi.
Ishga joylashtirish sohasida axborot va maslahat xizmatlari buyurtmachini mehnat bozori holatining tahlili va prognozi hamda uning ishtirokchilari, mazkur bozorning konʼyunkturasi, mehnat toʻgʻrisidagi qonun hujjatlari haqidagi axborot bilan taʼminlashni, shuningdek ishga joylashtirish sohasidagi boshqa axborotni taqdim etishni oʻz ichiga oladi.
15-modda. Xususiy bandlik agentliklari tomonidan
xizmatlar koʻrsatish toʻgʻrisidagi shartnoma
Xizmatlar koʻrsatish toʻgʻrisidagi shartnoma xususiy bandlik agentligi tomonidan ish qidirayotgan shaxs va (yoki) ish beruvchi bilan yozma shaklda tuziladi.
Xususiy bandlik agentliklari tomonidan xizmatlar koʻrsatish toʻgʻrisidagi shartnoma quyidagilarni oʻz ichiga olishi kerak:
xizmatlarning mazmuni;
xizmatlar koʻrsatish muddatlari;
xizmatlar koʻrsatilganligi uchun haq toʻlash miqdori va shartlari;
shartnoma taraflarining huquq va majburiyatlari;
shartnoma majburiyatlarini bajarmaganlik yoki lozim darajada bajarmaganlik uchun taraflarning javobgarligi;
shartnomani bekor qilish tartibi va shartlari;
shartnoma majburiyatlari bajarilmaganda yoki lozim darajada bajarilmaganda pul mablagʻlarini qaytarish tartibi;
Oʻzbekiston Respublikasidan tashqaridagi ishni qidirayotgan shaxslarni ishga joylashtirish boʻyicha xizmatlar koʻrsatilgan taqdirda, xususiy bandlik agentligida litsenziya mavjudligi toʻgʻrisidagi maʼlumotlar, litsenziyaning tartib (roʻyxatdan oʻtkazish) raqami va berilgan sanasi koʻrsatilgan holda.
16-modda. Xususiy bandlik agentligining huquqlari
Xususiy bandlik agentligi quyidagi huquqlarga ega:
xizmatlar koʻrsatish toʻgʻrisidagi shartnomaga muvofiq pullik xizmatlar koʻrsatish;
ishga joylashtirish sohasidagi faoliyatni amalga oshirish uchun davlat hokimiyati va boshqaruvi organlaridan axborot olish;
ish qidirayotgan shaxslardan, shuningdek ish beruvchilardan ishga joylashtirish uchun zarur boʻladigan hujjatlar va axborot olish;
ish qidirayotgan shaxslar va ish beruvchilar ishga joylashtirish masalalariga doir hujjatlarni hamda axborotni taqdim etmagan taqdirda xizmatlar koʻrsatishni rad etish.
17-modda. Xususiy bandlik agentligining majburiyatlari
Xususiy bandlik agentligi:
ish qidirayotgan shaxslarga yoki ish beruvchilarga faqat xizmatlar koʻrsatish toʻgʻrisidagi shartnoma asosida xizmatlar koʻrsatishi;
xizmatlar koʻrsatish chogʻida buyurtmachining manfaatlarini ifodalashi;
xizmatlar koʻrsatish chogʻida olingan axborotning maxfiyligiga rioya etishi;
xizmatlar koʻrsatish jarayonida buyurtmachidan olingan hujjatlarning but saqlanishini taʼminlashi;
ish beruvchining yoki Oʻzbekiston Respublikasidan tashqaridagi ishni qidirayotgan shaxsning talabiga koʻra litsenziyasini koʻrsatishi;
ish beruvchilarning va ish qidirayotgan shaxslarning murojaatlarini koʻrib chiqishi hamda ularga javob qaytarishi;
oʻz faoliyati haqidagi maʼlumotlarni har chorakda Oʻzbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligiga taqdim etishi;
xizmatlar koʻrsatish toʻgʻrisidagi bajarilgan shartnomalarga oid arxiv materiallarini shakllantirishi va saqlashi;
xususiy bandlik agentligi toʻgʻrisidagi maʼlumotlar oʻzgarganligi haqida Oʻzbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligini bir haftalik muddatda xabardor qilishi shart.
18-modda. Ish beruvchilarning va ish qidirayotgan
shaxslarning huquqlari
Ish beruvchilar va ish qidirayotgan shaxslar quyidagi huquqlarga ega:
ish qidirayotgan shaxslarni ishga joylashtirishga, ish beruvchilar uchun kadrlar tanlashga koʻmaklashish boʻyicha xizmatlar koʻrsatish, shuningdek ishga joylashtirish sohasida axborot va maslahat xizmatlari koʻrsatish toʻgʻrisidagi shartnoma bajarilishining borishi haqida xususiy bandlik agentligidan axborot olish;
xususiy bandlik agentligi tomonidan shartnoma shartlari bajarilmagan taqdirda va qonun hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa hollarda, xizmatlar koʻrsatish toʻgʻrisidagi shartnomaning bekor qilinishini talab qilish;
xizmatlar koʻrsatish toʻgʻrisidagi shartnoma xususiy bandlik agentligining aybi bilan bekor qilinganligi tufayli yetkazilgan zararning oʻrni qoplanishini va maʼnaviy ziyon kompensatsiya qilinishini talab qilish;
oʻz huquqlari va qonuniy manfaatlari buzilgan taqdirda tegishli davlat organlariga, isteʼmolchilarning huquqlarini himoya qiluvchi tashkilotlarga, xususiy bandlik agentliklarining birlashmalariga
yoki sudga murojaat qilish.
19-modda. Ish beruvchilarning va ish qidirayotgan shaxslarning
majburiyatlari
Ish beruvchilar va ish qidirayotgan shaxslar:
xususiy bandlik agentliklari bilan tuzilgan xizmatlar koʻrsatish toʻgʻrisidagi shartnomalar shartlariga rioya etishi;
xususiy bandlik agentliklari bilan tuzilgan xizmatlar koʻrsatish toʻgʻrisidagi shartnomalar shartlariga muvofiq xizmatlar haqini
oʻz vaqtida toʻlashi;
xususiy bandlik agentligiga oʻz faoliyatini amalga oshirishi
uchun zarur boʻlgan ishonchli va toʻliq maʼlumotlar hamda hujjatlarni taqdim etishi shart.
20-modda. Oʻzbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat
munosabatlari vazirligining xususiy bandlik
agentliklari faoliyatini tartibga solish
sohasidagi vakolatlari
Oʻzbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi:
Xususiy bandlik agentliklarining reyestrini yuritadi;
litsenziyani beradi, qayta rasmiylashtiradi, litsenziyaning amal qilishini toʻxtatib turadi, qayta tiklaydi va tugatadi, litsenziyani bekor qiladi;
xususiy bandlik agentliklari tomonidan qonun hujjatlari talablariga, shu jumladan litsenziya talablari va shartlariga rioya etilishi ustidan nazoratni amalga oshiradi;
Xususiy bandlik agentliklarining reyestrida mavjud boʻlgan maʼlumotlarni hamda litsenziyani berish, qayta rasmiylashtirish, litsenziyaning amal qilishini toʻxtatib turish, qayta tiklash
va tugatish, litsenziyani bekor qilish toʻgʻrisidagi axborotni
ommaviy axborot vositalarida hamda Oʻzbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligining rasmiy veb-saytida eʼlon
qiladi.
21-modda. Xususiy bandlik agentliklarining reyestri
Xususiy bandlik agentliklarining reyestri xususiy bandlik agentliklari toʻgʻrisidagi yangilanib turadigan yozuvlarni oʻz ichiga olgan maʼlumotlarning yagona axborot bazasidir.
Xususiy bandlik agentliklarining reyestrida xususiy bandlik agentliklari toʻgʻrisidagi quyidagi asosiy maʼlumotlar koʻrsatilishi kerak:
yuridik shaxsning nomi, tashkiliy-huquqiy shakli, pochta manzili, telefon raqami;
xususiy bandlik agentligi rahbarining familiyasi, ismi, otasining ismi;
litsenziya berilgan (qayta rasmiylashtirilgan, litsenziyaning amal qilishi toʻxtatib turilgan, qayta tiklangan, tugatilgan, u bekor qilingan, dublikatlari berilgan) sana va uning raqami (mavjud boʻlgan taqdirda).
Xususiy bandlik agentliklarining reyestridagi axborot Oʻzbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligining rasmiy veb-saytiga joylashtiriladi.
22-modda. Yuridik shaxsni Xususiy bandlik agentliklarining reyestriga kiritish tartibi
Yuridik shaxs Xususiy bandlik agentliklarining reyestriga kirish uchun Oʻzbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligiga quyidagi hujjatlarni taqdim etadi:
Xususiy bandlik agentliklarining reyestriga kiritish toʻgʻrisidagi arizani;
Oʻzbekiston Respublikasidan tashqaridagi ishni qidirayotgan shaxslarni ishga joylashtirish boʻyicha faoliyatni amalga oshirganda litsenziyani;
arizani koʻrib chiqqanlik uchun eng kam oylik ish haqining bir baravari miqdoridagi yigʻim arizachi tomonidan toʻlanganligini tasdiqlovchi toʻlov hujjatining koʻchirma nusxasini.
Xususiy bandlik agentliklarining reyestriga kiritish toʻgʻrisidagi arizada quyidagilar koʻrsatilishi kerak:
yuridik shaxsning nomi, joylashgan yeri (pochta manzili) va tashkiliy-huquqiy shakli;
xizmat koʻrsatayotgan bankning nomi, bankda talab qilib olinadigan depozit hisobvaragʻining raqami;
arizachi rahbarining familiyasi, ismi, otasining ismi, pasport maʼlumotlari;
arizachi koʻrsatmoqchi boʻlgan xizmat turlari;
xodimlarni asosiy ish joyi boʻyicha ishga qabul qilish toʻgʻrisidagi maʼlumotlar;
shtatda oliy maʼlumotli rahbarni qoʻshgan holda kamida ikki nafar xodim mavjudligi haqidagi maʼlumotlar.
Yuridik shaxsdan ushbu moddada nazarda tutilmagan hujjatlarni talab qilishga yoʻl qoʻyilmaydi.
Xususiy bandlik agentliklarining reyestriga kiritish uchun zarur boʻlgan hujjatlar yuridik shaxs tomonidan Oʻzbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligiga bevosita, pochta aloqasi vositalari orqali yoki elektron shaklda, ular qabul qilib olinganligi toʻgʻrisida maʼlum qilgan holda taqdim etiladi. Elektron shaklda taqdim etilgan hujjatlar yuridik shaxsning elektron raqamli imzosi bilan tasdiqlanadi.
Taqdim etilgan hujjatlar roʻyxat boʻyicha qabul qilinadi, roʻyxat hujjatlar qabul qilingan sana toʻgʻrisida belgi qoʻyilgan holda darhol arizachiga beriladi (yuboriladi).
Oʻzbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi uch kunlik muddatda arizachini Xususiy bandlik agentliklarining reyestriga kiritish toʻgʻrisidagi masalani koʻrib chiqadi va bu haqda unga xabar qiladi yoki asoslantirilgan rad javobini yuboradi.
Xususiy bandlik agentliklarining reyestriga kiritishni rad etish toʻgʻrisida qaror qabul qilingan taqdirda, rad etish haqidagi bildirishnoma rad etishning aniq sabablarini koʻrsatgan holda yozma shaklda arizachiga beriladi (yuboriladi).
Arizachi bildirishnomada koʻrsatilgan sabablarni bartaraf etib, hujjatlarni takroran koʻrib chiqish uchun oʻttiz kalendar kuni ichida taqdim etishi mumkin.
Takroran murojaat qilinganda Xususiy bandlik agentliklarining reyestriga kiritishni rad etish uchun asos boʻlib xizmat qilgan sabablar arizachi tomonidan bartaraf etilmaganligi fakti aniqlangan taqdirda, hujjatlarni takroran koʻrib chiqish amalga oshirilmaydi, berilgan hujjatlar esa arizachiga qaytarilishi lozim.
Bildirishnomada koʻrsatilgan, rad etish uchun asos boʻlib
xizmat qilgan sabablar bartaraf etilganidan keyin Xususiy
bandlik agentliklarining reyestriga kiritishni rad etishga yoʻl qoʻyilmaydi.
Ushbu Qonunda nazarda tutilgan xizmatlarning Xususiy bandlik agentliklarining reyestriga kiritilmagan yuridik shaxslar tomonidan koʻrsatilishiga yoʻl qoʻyilmaydi.
23-modda. Oʻzbekiston Respublikasidan tashqaridagi ishni qidirayotgan shaxslarni ishga joylashtirish boʻyicha faoliyatni amalga oshirish uchun litsenziya berish
Oʻzbekiston Respublikasidan tashqaridagi ishni qidirayotgan shaxslarni ishga joylashtirish boʻyicha faoliyat litsenziya asosida amalga oshiriladi.
Litsenziya Oʻzbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi tomonidan cheklanmagan muddatga beriladi.
Oʻzbekiston Respublikasidan tashqaridagi ishni qidirayotgan shaxslarni ishga joylashtirish boʻyicha faoliyatni amalga oshirishning litsenziyaga oid talablari va shartlari quyidagilardan iborat:
mehnat va migratsiya toʻgʻrisidagi qonun hujjatlariga majburiy ravishda rioya etish;
faqat ushbu Qonunda nazarda tutilgan faoliyatni amalga oshirish;
shtatda oliy maʼlumotli rahbarni qoʻshib hisoblaganda kamida ikki nafar xodimning mavjudligi;
litsenziyalovchi organ belgilagan tartibda uch yilda kamida bir marta yuridik shaxs xodimlari tomonidan malaka sertifikatini olish;
ushbu faoliyatni amalga oshirish uchun zarur shart-sharoitlar yaratish, shu jumladan xususiy yoki ijaraga olingan binoning mavjudligi, tegishli moddiy-texnika bazasidan, boshqa texnika vositalaridan foydalanish;
litsenziya daʼvogari tomonidan ellik ming AQSH dollari miqdoridagi mablagʻlarni Oʻzbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi huzuridagi Xorijda mehnat faoliyatini amalga oshiruvchi fuqarolarni qoʻllab-quvvatlash hamda ularning huquq
va manfaatlarini himoya qilish jamgʻarmasida zaxira qilib qoʻyish.
Oʻzbekiston Respublikasidan tashqaridagi ishni qidirayotgan shaxslarni ishga joylashtirish boʻyicha faoliyatni litsenziyalash tartibi Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi.
24-modda. Xususiy bandlik agentligining hisobi
va hisobotlari
Xususiy bandlik agentliklari hisob va hisobotlarni yuritadi. Hisobotlar xususiy bandlik agentligining tanloviga koʻra qogʻozda va (yoki) elektron shaklda tuzilishi mumkin. Xususiy bandlik agentligining elektron shaklda taqdim etilgan hisobotlari xususiy bandlik agentligi rahbarining elektron raqamli imzosi bilan tasdiqlanadi. Davlat xususiy bandlik agentliklari tomonidan hisobga olishning elektron tarzda yuritilishini dasturiy taʼminotni imtiyozli shartlarda yoki bepul tarqatish orqali ragʻbatlantiradi.
Xususiy bandlik agentligi hisobotlarni faqat davlat statistika organlariga va davlat soliq xizmati organlariga, shuningdek oʻz faoliyati toʻgʻrisidagi maʼlumotlarni Oʻzbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligiga taqdim etadi.
Davlat organlariga xususiy bandlik agentliklari uchun hisobotlarning qonunda nazarda tutilmagan qoʻshimcha turlarini belgilash taqiqlanadi.
25-modda. Xususiy bandlik agentliklarining davlat organlari
va boshqa tashkilotlar bilan hamkorligi
Xususiy bandlik agentliklari aholini ishga joylashtirish sohasida xizmatlar koʻrsatish maqsadida davlat organlari va boshqa tashkilotlar bilan hamkorlikni amalga oshiradi.
Davlat organlari va boshqa tashkilotlar quyidagi yoʻnalishlar boʻyicha xususiy bandlik agentliklari bilan hamkorlik qiladi
hamda ularga koʻmaklashadi:
iqtisodiyot tarmoqlarida talab qilingan kasblar va malakalarga
ega boʻlgan kadrlar tayyorlash boʻyicha davlat buyurtmasini olish
uchun tanlovlarda ishtirok etishga jalb etish, shuningdek aholini ishga joylashtirish sohasida boshqa xizmatlar koʻrsatish;
xususiy bandlik agentliklarining soʻrovlari boʻyicha boʻsh va tashkil etilayotgan ish oʻrinlari, shuningdek ish qidirayotgan shaxslar toʻgʻrisidagi maʼlumotlarni taqdim etish;
aholi bandligini taʼminlashga qaratilgan dasturlar
va loyihalarni amalga oshirishga, shu jumladan xorijda amalga oshirishga jalb etish;
aholini ishga joylashtirish sohasida davlat-xususiy sheriklikni rivojlantirish;
aholini ishga joylashtirish sohasida axborot kampaniyalari, konferensiyalar, simpoziumlar, seminarlarni birgalikda tayyorlash
va oʻtkazish.
26-modda. Xususiy bandlik agentliklarining birlashmalari
Xususiy bandlik agentliklari umumiy manfaatlarni ifodalash va himoya qilish maqsadida xususiy bandlik agentliklarining birlashmalarini tuzish huquqiga ega.
27-modda. Xususiy bandlik agentliklarini davlat tomonidan ragʻbatlantirish
Xususiy bandlik agentliklarini davlat tomonidan ragʻbatlantirish quyidagilar orqali amalga oshiriladi:
ular uchun qulay shart-sharoitlar yaratish, ularning moddiy-texnika bazasini mustahkamlash boʻyicha kompleks chora-tadbirlarni ishlab chiqish va amalga oshirish;
aholini ishga joylashtirish va uning bandligi sohasidagi dasturlar hamda loyihalarni amalga oshirishda ularning ishtirokini kengaytirish boʻyicha choralar koʻrish;
ularning samarali faoliyati uchun zarur boʻlgan huquqiy, iqtisodiy, statistik, ishlab chiqarish-texnologik, ilmiy-texnikaviy va boshqa axborot bilan taʼminlash;
ishga joylashtirish sohasida soliqlar, boshqa majburiy toʻlovlar va tariflar boʻyicha imtiyozlar hamda preferensiyalar belgilash;
xususiy bandlik agentliklari xodimlarini tayyorlash, qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirishda koʻmaklashish.
Xususiy bandlik agentliklarini davlat tomonidan ragʻbatlantirish qonun hujjatlariga muvofiq boshqa usullarda ham amalga oshirilishi mumkin.
28-modda. Xususiy bandlik agentligini tugatish
Xususiy bandlik agentligini tugatish uning taʼsischilari
yoki taʼsis hujjatlari bilan bunga vakolatli boʻlgan uning organining qaroriga koʻra yoxud sudning qarori boʻyicha amalga oshiriladi.
Xususiy bandlik agentligi tugatilganda boʻshatilayotgan xodimlarga ularning huquqlari va qonuniy manfaatlariga rioya etilishi kafolatlanadi.
Xususiy bandlik agentligi roʻyxatdan oʻtkazuvchi organning tegishli davlat reyestriga tugatish toʻgʻrisidagi yozuv kiritilganidan soʻng, Oʻzbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi xabardor qilingan holda tugatilgan deb hisoblanadi.
29-modda. Ushbu Qonunning ijrosini, yetkazilishini, mohiyati
va ahamiyati tushuntirilishini taʼminlash
Oʻzbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi va boshqa manfaatdor tashkilotlar ushbu Qonunning ijrosini, ijrochilarga yetkazilishini hamda mohiyati va ahamiyati aholi oʻrtasida tushuntirilishini taʼminlasin.
30-modda. Oʻzbekiston Respublikasining ayrim qonun
hujjatlariga qoʻshimchalar kiritish
1. Oʻzbekiston Respublikasining 1992 yil 13 yanvarda qabul qilingan «Aholini ish bilan taʼminlash toʻgʻrisida»gi 510–XII-sonli Qonuniga (Oʻzbekiston Respublikasining 1998 yil 1 mayda qabul qilingan 616–I-sonli Qonuni tahririda) (Oʻzbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Axborotnomasi, 1998 yil, № 5–6, 97-modda; 1999 yil, № 1,
20-modda, № 5, 124-modda, № 9, 229-modda; 2000 yil, № 5–6, 153-modda; 2001 yil, № 5, 89-modda; Oʻzbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining Axborotnomasi, 2006 yil, № 6, 260-modda; 2009 yil, № 12, 470-modda; 2013 yil, № 10, 263-modda; 2014 yil, № 1, 2-modda; 2016 yil, № 12, 383-modda) quyidagi qoʻshimchalar kiritilsin:
1) 10-moddaning ikkinchi qismi “mehnat organlarining bepul vositachiligi orqali” degan soʻzlardan keyin “shuningdek xususiy bandlik agentliklarining xizmatlari vositasida” degan soʻzlar bilan toʻldirilsin;
2) 13-moddaning ikkinchi qismi “Tashqi mehnat migratsiyasi agentligi” degan soʻzlardan keyin “va xususiy bandlik agentliklari” degan soʻzlar bilan toʻldirilsin;
3) quyidagi mazmundagi 181-modda bilan toʻldirilsin:
«181-modda. Xususiy bandlik agentliklarining aholini ish
bilan taʼminlashga koʻmaklashishdagi ishtiroki
Xususiy bandlik agentliklari ish bilan taʼminlash sohasidagi davlat siyosatini amalga oshirishga quyidagi xizmat turlarini koʻrsatish yoʻli bilan koʻmaklashadi:
Oʻzbekiston Respublikasi hududida ish qidirayotgan shaxslarga ish tanlash;
ish beruvchilar uchun kadrlar tanlash;
Oʻzbekiston Respublikasidan tashqaridagi ishni qidirayotgan shaxslarni ishga joylashtirish;
ishga joylashtirish sohasida axborot va maslahat xizmatlari».
2. Oʻzbekiston Respublikasining 1995 yil 21 dekabrda qabul qilingan 161–I-sonli Qonuni bilan tasdiqlangan Oʻzbekiston Respublikasining Mehnat kodeksi (Oʻzbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Axborotnomasi, 1996 yil, 1-songa ilova; 1997 yil, № 2, 65-modda; 1998 yil, № 5–6, 102-modda, № 9, 181-modda; 1999 yil, № 1, 20-modda, № 5, 112, 124-moddalar, № 9, 229-modda; 2001 yil, № 5, 89-modda, № 9–10, 182-modda; 2002 yil, № 1, 20-modda, № 9, 165-modda; Oʻzbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining Axborotnomasi, 2005 yil, № 9, 312-modda; 2009 yil, № 12, 470, 471-moddalar; 2010 yil, № 12, 472-modda; 2012 yil, № 9/1, 238-modda; 2013 yil, № 4, 98-modda, № 10, 263-modda; 2014 yil, № 1, 2-modda; 2015 yil, № 8, 312-modda;
2016 yil, № 4, 125-modda, № 12, 383-modda; 2017 yil, № 9, 510-modda,
№ 10, 605-modda; 2018 yil, № 1, 1-modda, № 4, 224-modda) 57-moddasining ikkinchi qismi “mehnat organlarining bepul vositachiligi orqali” degan soʻzlardan keyin “shuningdek xususiy bandlik agentliklarining xizmatlari vositasida” degan soʻzlar bilan toʻldirilsin.
3. Oʻzbekiston Respublikasi Oliy Majlisining 2001 yil 12 mayda qabul qilingan “Amalga oshirilishi uchun litsenziyalar talab qilinadigan faoliyat turlarining roʻyxati toʻgʻrisida”gi 222–II-sonli Qarorining (Oʻzbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Axborotnomasi, 2002 yil, № 6–7, 105-modda; 2003 yil, № 1, 8-modda; Oʻzbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining Axborotnomasi, 2006 yil, № 4, 154-modda; 2007 yil, № 7, 323-modda, № 9, 416-modda;
2009 yil, № 9, 330-modda; 2010 yil, № 9, 335, 341-moddalar, № 12,
470-modda; 2011 yil, № 12/2, 364-modda; 2012 yil, № 4, 105-modda, № 12, 336-modda; 2013 yil, № 4, 98-modda; 2014 yil, № 12, 343-modda; 2018 yil, № 1, 1, 4-moddalar) 1-ilovasi quyidagi mazmundagi xatboshi bilan toʻldirilsin:
“Xususiy bandlik agentliklarining Oʻzbekiston Respublikasidan tashqaridagi ishni qidirayotgan shaxslarni ishga joylashtirish boʻyicha faoliyati”.
31-modda. Nizolarni hal etish
Xususiy bandlik agentliklarining faoliyati bilan bogʻliq nizolar qonun hujjatlarida belgilangan tartibda hal etiladi.
32-modda. Xususiy bandlik agentliklari toʻgʻrisidagi qonun
hujjatlarini buzganlik uchun javobgarlik
Xususiy bandlik agentliklari toʻgʻrisidagi qonun hujjatlarini buzganlikda aybdor shaxslar belgilangan tartibda javobgar boʻladi.
33-modda. Normativ-huquqiy hujjatlarni
ushbu Qonunga muvofiqlashtirish
Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi:
hukumat qarorlarini ushbu Qonunga muvofiqlashtirsin;
davlat boshqaruvi organlari ushbu Qonunga zid boʻlgan oʻz normativ-huquqiy hujjatlarini qayta koʻrib chiqishlari va bekor qilishlarini taʼminlasin.
34-modda. Ushbu Qonunning kuchga kirishi
Ushbu Qonun rasmiy eʼlon qilingan kundan eʼtiboran kuchga kiradi.
Oʻzbekiston Respublikasining
Prezidenti Sh. Mirziyoyev